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f/64 그룹 선언문 Group f/64 Manifesto


f/64 그룹은 '스트레이트 포토그래피 straight photography'라는 중요한 패러다임을 정착시키고 사진의 역사에 있어서 매우 중요하게 여겨지는 사진가들이 대거 포함되었던 집단이었음에도 불구하고, 그 뼈대가 되는 선언문이 우리말로 번역되어 있는 것을 찾아보기 어려웠다. 글이 길지 않기에 미력하나마 직접 번역해보며 생각해보는 시간을 가졌다. 관심있는 분들께 조금이나마 도움이 되었으면 좋겠다는 희망과 함께

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f/64 그룹 선언문

이 그룹의 이름은 사진 렌즈의 조리개 값으로부터 유래한다. 이는 명확함이라는 특성과 이 그룹 구성원들의 작업에 있어서 중요한 요소가 되는 사진 이미지의 정의를 포괄적으로 표명한다.

그룹의 핵심 목표는 동시대 사진 가운데 단연 서부 최고로 인정받는 작품들을 정기적인 전시를 통해 제시하는 것이다. 이에 더해, 여기에는 우리 그룹 구성원들의 작업과 유사한 징후를 보이는, 우리 그룹의 구성원이 아닌 다른 사진가들의 작업을 선보이는 것을 포함한다.

그룹 f/64는 사진의 전분야를 망라하려 하거나, 그룹의 구성원 선택을 통해 우리의 활동에 함께하지 않는 사진가들에 대한 비난을 의도하지 않는다. 스타일이나 기술적 측면에서 그룹 f/64의 방식과 연관이 없는 진지한 사진 분야의 종사자들이 대단히 많음은 자명하기 때문이다.

그룹 f/64는 그 구성원을 한정하며, 간결하고 순수한 사진적 방법론을 제시함으로써 예술로서의 사진을 정의하고자 분투하고 있는 이들을 향해 열려있다. 우리는 표준이라 할 수 있는 순수사진의 기준을 규칙을 제시하여 따르도록 하지 않을 것이다. 순수사진의 정의란 기술의 특징에 의해 점유되는 것이 아니며, 구도나 아이디어에 관한 것도 아니고, 어떠한 다른 유형의 예술로부터 비롯되는 것도 아니다. 반면, “픽토리얼리스트”의 작업은 기존의 회화나 그래픽 아트와 직접적으로 연관이 있는 원리들에 충실하고 있음이 드러나고 있다.

그룹 f/64의 구성원들의 신념은 예술의 한 형태로서의 사진이 반드시 현실성에 의해 정의되는 방침을 따라야 한다는 점과 사진적 매체로 한정되어야 한다는 점, 반드시 예술의 독자적인 이념적 관념과 시대를 연상시키는 미학 그리고 매체 자체의 성장보다 앞서 일어나는 문화로 언제나 존속되어야 함에 있다.

우리는 어떠한 유형이라도 그것이 사진 분야에서의 진지한 작업에 관한 내용이라면 이를 놓치지 않고 그것을 이해하고자 할 것이며, 그것이 '현대사진에 관한 공개토론’으로 이어지는 것을 적극 권장할 것이다.

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Group f/64 Manifesto

The name of this Group is derived from a diaphragm number of the photographic lens. It signifies to a large extent the qualities of clearness and definition of the photographic image which is an important element in the work of members of this Group.

The chief object of the Group is to present in frequent shows what it considers the best contemporary photography of the West; in addition to the showing of the work of its members, it will include prints from other photographers who evidence tendencies in their work similar to that of the Group.

Group f/64 is not pretending to cover the entire of photography or to indicate through its selection of members any deprecating opinion of the photographers who are not included in its shows. There are great number of serious workers in photography whose style and technique does not relate to the metier of the Group.

Group f/64 limits its members and invitational names to those workers who are striving to define photography as an art form by simple and direct presentation through purely photographic methods. The Group will show no work at any time that does not conform to its standards of pure photography. Pure photography is defined as possessing no qualities of technique, composition or idea, derivative of any other art form. The production of the "Pictorialist," on the other hand, indicates a devotion to principles of art which are directly related to painting and the graphic arts.

The members of Group f/64 believe that photography, as an art form, must develop along lines defined by the actualities and limitations of the photographic medium, and must always remain independent of ideological conventions of art and aesthetics that are reminiscent of a period and culture antedating the growth of the medium itself.

The Group will appreciate information regarding any serious work in photography that has escaped its attention, and is favorable towards establishing itself as a Forum of Modern Photography.

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